Thursday 31 May 2012

Mi or ME:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


ini adalah aku dan aku adalah aku bukan orang lain..
walaupun ramai y kata aku x hensem tp ini adalah diriku dan memang x leh ubah dh..
org ckp muka aku mcm pembunuh sbb aku jrg senyum wlopn realitinya aku adalh org y slalu senyum tp tetap disalhanggp mcm 2..
saja wat warna hitam putih nk cover warna aku y sentiasa muram nie..
tapi apapun trma kasih kepada Allah kerana menjadikan aku sebegini..
Aku berpuas hati dengan serba kekurangn dn kelemahan pada diriku ini..
Sepanjang 21 tahun hidup ini aku penah hidup dgn macm2 codename..daripada 
mi->tomi->botol->milo->black->macha etc..hahaha..



____________________________________________________________________




Perbezaan pendapat aku yang sentiasa bercanggah dengan manusia lain bila aku bersuara dan suma n result y aku dpt bila aku berdebat..hahaha:

Bagi suami,ikot ckp bini adalh 1 prkara y memalukan tp bg aku suami patut dengar cakp bini slg bnda 2 x brcanggah dgn agama islam bkn sebab  dayus tp x slahkn kita dgr ckp org y syg dn amek brat dkt kita.bkn isteri ja kna taat dkat suami tp suami pun kna taat dkt isteri bru hidup jd lbh sweet :-)

Bagi suami,kemas rumah,basuh baju,sapu smph,basuh bilik mandi,siram poko bunga adalh keja isteri overall dan bkn tugas suami even isteri 2 berkerjaya bg aku dlm al-quran x pnh tulis pun semua 2 tugas isteri,tugas isteri y sbnrnya jga suami,jga ank2,bg ank2,sntiasa taat dn lain2..so dats mean x slahkn klo suami wat suma keja 2 sma2 dgn istri..kn trsngt sweet bgn pg kmas rumah sma2,p pasr beli brg dpur sma2..

Bagi suami,isteri kna pndai msak..so suami juz memenuhkan perut dn komplen itu dn ini..keja masak keja isteri..bkn keja suami..bg aku suami pun kna pndai msak sbb klo isteri 2 brkerjaya,msti ltih nk msak tiap2 are kn..apaslh nya klo bergilir2 msak..x ksah la spa pun..cuba bygkn klo isteri skit..x kn nk bg mkan mee goreng mamak dkat isteri..kn lbih mulia klo suami masakkan utk isteri..isteri mkn air tgn suami sndri bkn air tgn mamak..

Org sekarang bila kahwin,mcm amek syarat ja..rumah kna nma asing2,keta nma asing2,apa2 pun kna asing atas alasan takut bercerai..untuk apa kawin klo dh pikir tkot nk bercerai..Allahuakbar..bg aku,aku x kisah la nma sapa pun..aku kawin utk kebahagiaan aku dunia dan akhirat..aku nk bersama lg bini aku di syurga nanti insyaallah..bkn pkir nk bercerai..mmg la doit suami=doit istri..doit istri=doit istri..tp renungkanlah semula,isteri mana nk tgk suami dia lapar sbb x da doit sdgkn dia ada doit..


Bagi suami,dia akan egt bhwasanya y dia ada kuasa veto keatas isteri..sbb dlm quran ckp isteri kna taat dkat suami sbb syurga bwh tapak kaki suami..Tp bca quran biar abs..jgn ambik sekerat ja.."isteri wajib taat pada suami yang taat dekat Allah" dn "x wajib taat pada suami y x taat dkat Allah"..So bg aku laki x pyh nk berasa hebat sgt la smpai nk isteri sujud dkat kaki sdgkn diri sndri pun kufur..

____________________________________________________________________ 
....IjazAh TerBaik Datangnya DarI JalaNan....

Kdg2 bila lepak dkat tasik sorg2,boleh blaja erti hidup y org lain x sdar,bukn p tgk pmpn cuma blaja erti kehidupan realiti.Ijazah terbaik datangnya dari jalanan.beza couple y msih x kwin dgn couple y dh kawin bila jalan2 dkt tasik..couple x kawin akn jln sambl pegg pinggang awek depa seerat mungkin knonnya abs romantik.raba sna raba sni.tp couple y dh kawin..suami jalan 4~6 meter dr isteri dn jarak dr ank2 6~9 meter..terkejar2 si isteri kt blakang sbb si suami jlan laju sgt..boleh nmpk perbezaan sblm dn slps kawin.inilah realiti kehidupan :-)

Bila bawak keta BF akn jd abs romantik dgn tlg buka pintu kereta utk GF..tp bla dh kawin   klo bleh jatuh hukum..mybe si suami jatuhkan hukum haram utk buka pn2 kereta utk si isteri..dh jd isteri,tiap2 are tgk,tggal sebumbung,tido sekatil..so dh x da lg nilai2 romantik 2..bg aku better x wat cm2 dr jd hipokrit..jd la diri anda y sbenarnya..

Bila bercinta,laki dn pmpn automatik akan jd pelakon y plg berbakat sekali utk melakonkan drama cinta y x tau dimana pengakhirannya..betul x..pengalaman mengajr kita seribu satu erti yang x pernah kita sedar..aku pun dlu mybe pelakon terkemuka d era  90-an..hahaha..tp aku dh tggalkn suma 2 dn semua 2 mngajar aku utk tidak bercinta dgn org len selain isteri aku..bg aku,knpa nk kna pgl syg abg,papa mama dkat org y tidak halal bg kita..so seriously aku malu dgn diri aku y dlu..maafkan aku duhai cinta sejatiku dunia dan akhirat jika dulu aku pnh meletakkan cinta dan sayangku pada seseorng y tidak halal bagiku..


Dulu aku aggp couple dgn seseorg bleh knfem wat bini..tetapi couple x semestinya memiliki..Takdir dan ketentuan di tangan Allah..pengalaman mematangkn kita,sebenrnya cinta sejati mulanya selepas ijab dan qabul..kita mesti pikir org len brcinta boleh ja kawin..org len bercouple bleh ja hidup bersama..tp kita x tau situasi y mereka hadapi bila dh tggal sebumbung..kebenaran amat menyakitkan..



No comments:

Post a Comment